Pisaliśmy już na naszych łamach, że zabrzański projekt rozwoju energetyki odnawialnej został oceniony najwyżej w całym regionie. Miasto dostanie na ten cel 17,7 milionów złotych unijnego wsparcia. Wracamy do tematu, ponieważ wkrótce, na początku lutego, ruszy nabór wniosków. Projekt przewiduje montaż aż 359 instalacji.
Dla kogo dofinansowanie?
Projekt skierowany jest do właścicieli i współwłaścicieli domów jednorodzinnych w Zabrzu, którzy planowali modernizację źródeł ciepła. Dzięki tym pieniądzom mieszkańcy dostaną szansę na pełne dofinansowanie zakupu, montażu lub modernizacji paneli fotowoltaicznych, pomp ciepła i magazynów energii.
Jak będzie przebiegał proces kwalifikacji?
Informacja o uruchomieniu naboru zostanie udostępniona na stronie internetowej www.miastozabrze.pl oraz w siedzibie Urzędu. Wnioski będzie można skłądać zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej. Następnie zostanie przeprowadzona ich weryfikacja i podpisanie umów. Dopiero wtedy można kupować urządzenia i szukać firm montażowych. I tu ważna uwaga! W projekcie będą rozliczane tylko i wyłącznie urządzenia z certyfikatami z Listy Zielonych Urządzeń i Materiałów. Dofinansowanie będzie się odbywało w postaci grantów, na podstawie umowy.
Jak wysokie może być dofinansowanie?
Maksymalna wysokość grantu do kosztów kwalifikowalnych wynosić będzie:
1) instalacja fotowoltaiczna (panele fotowoltaiczne) – 5 000 zł/kWp (jednostka wydajności paneli), nie więcej niż 20 000 zł w przypadku zestawu bez pompy ciepła i nie więcej niż 45 000 zł z pompą ciepła;
2) powietrzna pompa ciepła do c.o. oraz c.w.u. – 40 000 zł;
3) magazyn energii elektrycznej (dla instalacji fotowoltaicznej) – 25 000 zł;
4) system zarządzania energią – 2 000 zł.
Kiedy nastąpi zwrot wydatków?
Po zakończeniu inwestycji i złożeniu wniosku o wypłatę grantu. Honorowane będą tylko oryginały dokumentów wraz z załącznikami, m.in.: fakturą, potwierdzeniem zapłaty wykonawcy, dokumentem zaświadczającym fizyczną likwidację starego nieekologicznego źródła ciepła, protokołem odbioru inwestycji, umową z wykonawcą, zdjęciem instalacji, zgłoszeniem o podłączeniu do sieci oraz polisą ubezpieczeniową instalacji OZE i potwierdzeniem jej zapłaty.
Po pozytywnej weryfikacji dokumentów i stwierdzeniu prawidłowo wykonanej inwestycji w ciągu 30 dni miasto przekaże środki na wskazany rachunek bankowy.